لوگوی سایت

چاپ افست و هدایای تبلیغاتی

چاپ افست یکی از به روز ترین نوع چاپ در تیراژ بالاست که علاوه بر کیفیت سرعت بالایی نیز دارد. خدمات چاپ افست یعنی وقتی میخواهیم چاپی روی کاغذ داشته باشیم، مانند کتاب،بروشور،ست کامل اداری،تراکت،چاپ و ساختن پاکت،سربرگ،پوستر،کارت ویزیت،کاتالوگ،کارت پستال،چاپ کارت تبریک و خلاصه تمام چیزهایی که قرار است بر روی کاغذ با تیراژ و کیفیت بالا چاپ شود،مورد استفاده قرار می گیرد.

در چاپ افست از سیستم رنگی BLACK (سیاه)، YELLOW(زرد)، MAGENTA(ارغوانی)، CYAN (فیروزه ای) استفاده می کنند. به این سیستم رنگی به اختصار (CMYK) می گویند.

فرایند کار چاپ افست

فن آوری لازم برای پیاده سازی چاپ تا اندازه ای مشکل و سخت است و هر چاپخانه ای نمی تواند از عهده آن برآید.در این تکنولوژی با نام افست جهت چاپ و رنگ برروی طرح از سه عدد استوانه ی اصلی بهره گیری می شود.به دور غلطک اول صفحه ای فلزی که با جنس آلومینیوم پوشش داده می شودو به آن پلیت یا زینک اطلاق می شود، پیچیده شده و کار می کند.این صفحه که از فلز می باشد قبلا در مرحله قبل از چاپ با نام لیتوگرافی تولید شده است. در لیتو گرافی فایلی که جهت بهره برداری وچاپ فرستاده شده است؛به چهار رنگ اصلی تشکیل دهنده آن خرد می شود.این 4 رنگ اصلی بر روی سطح فلزی ورقه ای از جنس آلومینیومی پرینت میشود. جنس سطح زینک طوری می باشد که در هیچ شرایطی جذبی برای مرکب نداشته، اما در عین حال جاذب آن است.

مزایا و معایب چاپ افست

سرعت کار و دقت بالای ماشین  چاپ افست به گونه ای است که کارهای چاپی با سرعت و سفارش مشتری در تیراژ بالا انجام می شود. در چاپ افست با کمک زینک و مرکب با کیفیت،میتوان کارهای مورد نظر سفارشی را تا مرز یک میلیون تیراژ نیز انجام داد که از نظر هزینه با صرفه است. متون و تصاویر با بهترین کیفیت چاپ می شود.

معمولا در چاپ افست بسته با توانایی اپراتور دستگاه، برش ها دقیق تر و کارها تمیزتر و مرتب تر انجام می گیرد. در چاپ افست علاوه بر سیستم چهار رنگ میتوان از رنگ های اضافی هم استفاده کرد. در چاپ افست رنگ ها در سطح کار چاپ شده درخشندگی خاصی دارد.

در چاپ افست از نظر نوع، جنس و گرماژ میتوان از هر کاغذی استفاده کرد. دستگاه چاپ افست از سیستم مرکب زنی هوشمند استفاده می کند.قبل از شروع کار میزان مرکب لازم را تنظیم می کند. در چاپ افست برای کارهای با تیراژ بالا مقرون به صرفه بودن ویژگی مثبت مهمی است.

در مورد معایب روش چاپ افست :

برای کارهایی با تیراژ پایین مقرون به صرفه نیست. مورد دیگر این است که وقتی اپراتور اطلاعات را به دستگاه چاپ می دهد و دستگاه شروع به کار می کند، نمی توان اطلاعات را تغییر داد و تا پایان کار اطلاعات چاپ می شود.بنابر این اگر احیانا به اشتباه اطلاعاتی به دستگاه وارد کنیم، نمیتوان با تغییر دستور اطلاعات جدید را جایگزین کرد.

 تفاوت چاپ دیجیتال و افست

فرایند چاپ دیجیتال کوتاه تر است چون مراحل پیش از چاپ مانند لیتوگرافی در چاپ دیجیتال حذف می شود.بنابر این از نظر زمانی سرعت بیشتر دارد.

در چاپ دیجیتال، میزان مواد باطله کاهش می یابد،مانند کاغذ و مواد شیمیایی.این کاهش مواد به این دلیل است که نیازی به رسیدن به رنگ یا تنظیمات حین چاپ وجود ندارد.

چاپ دیجیتال در هر دور چاپ می تواند تصویر و متن متفاوتی را چاپ کند،چون در این روش از پلیت استفاده نمی شود.

نوع کاغذ مورد استفاده در چاپ افست اینگونه است که میتوان از هر نوع کاغذی استفاده کرد اما در چاپ دیجیتال نمی توان از هر کاغذی استفاده کردکه یک نوع محدودیت محسوب می شود. برای مثال در چاپ دیجیتال کاغذ تحریر از 60 تا 100 گرم می توان استفاده کرد. به عبارتی هر نوع (مارک )کاغذ 70 گرم قابل استفاده در چاپ دیجیتال نمی باشد.

از نظر هزینه در تیراژهای کم، چاپ دیجیتال بسیار با صرفه تر از چاپ افست است. بین 1000 تا 1200نسخه هزینه های چاپ دیجیتال و افست با هم برابر می شوند. کمتر از 1000نسخه دیجیتال به صرفه و بیشتر از 1200 نسخه چاپ افست به صرفه می باشد. در واقع چاپ تک رنگی مشکی مرز بین چاپ افست و دیجیتال بین 1000 و 1200 نسخه می باشد.

این مرزبندی در چاپ 4 رنگ به 400 تا 500 نسخه کاهش می یابد.در چاپ رنگی بیشتر از 500نسخه را باید چاپ افست نمودو کمتر از 400نسخه را به صورت دیجیتال .

در مورد سرعت، اگرچه فرایند افست بالاتر از دیجیتال است اما در تیراژهای کمتر از1000 جلد به علت حذف فرایندهای مربوط به لیتوگرافی، خروجی و تنظیم دستگاه ها، در کل زمان چاپ دیجیتال کمتر از چاپ افست خواهد بود. در تیراژهای بالای 1000نسخه این فرایند برعکس است.

کیفیت؛ به طور کلی کیفیت چاپ تکرنگی مشکی در دیجیتال بهتر از افست می باش .مگر اینکه چاپ تکرنگ مشکی در چاپخانه های جدید الاحداث یا دارای دستگاه های جدید چاپ گردد که در این حالت کیفیت چاپ افست بهتر از دیجیتال خواهد بود.

از نطر دقت،تفاوتی بین چاپ دیجیتال و افست وجود ندارد.در واقع این فرایند ارتباطی به نوع چاپ ندارد،بلکه مربوط به اپراتور دستگاه و تنظیمات دستگاه در دو نوع چاپ است.

هدایای تبلیغاتی

شاید بتوان گفت که هدایای تبلیغاتی یکی مهمترین عوامل جلب توجه مشتری است که می تواند اثر زیادی در بخاطر سپردن محصول یا خدمات داشته باشد بنابراین انتخاب صحیح نوع هدیه تبلیغاتی، بکار گیری خلاقیت در طراحی آن و مرتبط بودن آن با محصول یا خدمات مورد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه درصد بسیار بالایی از هدایای تبلیغاتی برای قدردانی از مشتریان یا همکاران بکار رفته و بسیاری از آنها از هدیه تبلیغاتی خود استفاده می کنند، ارائه هدیه ای خلاق که مخاطب را به هیجان آورد باعث خوشنودی مخاطب و پیدا شدن نگرش مثبت نسبت به تبلیغ کننده در او می گردد.

طبق بررسی‌های به عمل آمده اکثر هدایای تجاری، به مشتریان عمده اهدا می‌‌شوند، سپس نوبت به کارفرمایان می‌‌رسد و آنگاه به مشتریان موفق.

علل هدیه دادن متفاوت است و طیفی از <تشکر از مشتریان قدیمی> تا <تشکر از یک کارمند> را که تعطیلات آخر هفته‌اش را به مرخصی نرفته و کارکرده در بر می‌‌گیرد. البته یک دلیل ثابت برای هدیه دادن وجود دارد: تقویت روابط شخصی بین هدیه‌دهنده و هدیه‌گیرنده.

انگیزه‌ها در هدیه دادن‌ها متفاوت است به‌خصوص از این نظر که آیا هیچ پیش‌شرطی در هدیه دادن نهفته است یا خیر. این امر به‌خصوص باید در نظر گرفته شود که آیا هیچ نشانه‌ای از تبلیغ در آن هست یا نه. البته نباید گمان کرد که بحث الان در این چارچوب است که نباید هیچ نفعی از هدیه دادن حاصل شود. برای برخی از شرکت‌ها هدیه دادن بخشی از استراتژی بازاریابی است.

همگان بر یک نکته اتفاق‌نظر دارند: هدیه دادن یکی از راه‌های مقرون به‌صرفه برای ایجاد حس مشارکت و ایجاد روابط ارزشمند است.

پژوهش‌

اگرچه هیچ مدرک مشخصی در این زمینه وجود ندارد که به شما اطمینان بدهد که هدایای تبلیغاتی قطعاً بازده‌ای برای شما خواهند داشت، اما به هر حال انجمن بین‌المللی محصولات تبلیغاتی پژوهش‌های مستمری را در زمینه روابط هدیه‌دهندگان و هدیه‌گیرندگان انجام می‌‌دهد که یافته‌های یکی از آن‌ها حاکی از این است که آنان که هدیه می‌‌دهند در مقایسه با شرکت‌هایی که هدیه نمی‌‌دهند دو برابر شانس تماس گرفتن از طرف هدیه‌گیرندگان را دارند.

شرکت هری اند دیوید که یک شرکت دست‌اندرکار صنایع غذایی است و جزو بازیگران کلیدی در حوزه هدایای تبلیغاتی به شمار می‌آید، برای ۲۵ هزار مشتری خود که سالانه بیش از هزار دلار از این شرکت خرید کرده باشند، هدیه می‌‌فرستد.

شرکت مزبور در یک پژوهش متوجه شد که ۵ هزار مشتری دریافت‌کننده هدایا، خرید بیشتری از شرکت داشته‌اند (در مقایسه با مشتریانی که هدیه دریافت نکرده‌اند‌).

حتی اگر شرکت شما دارای چنین بخش پژوهشی نیست،‌ این دلیل نمی‌‌شود که استراتژی بازاریابی نداشته باشید. هدیه دادن به شیوه صحیح می‌‌تواند به ایجاد مناسبات خوب بینجامد و حکم خون را در زندگی اقتصادی شما داشته باشد.

ارتباط با مسئول واحد چاپ افست و هدایای تبلیغاتی – آقای کبیری

لوگوی واتساپ

فهرست